Ko sem danes odprl Facebook, mi je takoj v oči padla sponzorirana objava. Minka in Leon, ki je po sliki sodeč prijazen čevljar z belo brado, sta v čustvenem nagovoru predstavila njuno ganljivo zgodbo: kako žal morata zapreti svojo trgovino, ker ne zdržita boja proti velikim trgovcem; pa še stara starša sta postala, in bi rada čas posvetila pomembnim stvarem.
Čeprav so velike verige zmagale v bitki, mi odhajamo z dvignjeno glavo. Vi, naše zveste stranke, ste nas vedno podpirali in zaradi vas smo zdržali tako dolgo. Za to vam bomo večno hvaležni.
Morda pa bo kdo od vas hvaležen tudi, če bo do časa prebral, da pri tej objavi gre za PREVARO! Pred časom sem že pisal o tem, kako prepoznati prevare v email sporočilih. Tokrat pa bi rad napisal nekaj korakov, kako preveriti, če gre za lažne oglase na Facebooku (ali kakšnem drugem družabnem omrežju). Ste pripravljeni? Pa začnimo!
1. Prelepo, da bi bilo res
Že sama objava je bila prav ganljiva: stari čevljar, v stari delavnici, pa slovenska zastava. Čeprav ima vse prste, se hitro opazi, da je sliko ustvarila umetna inteligenca.
2. Pred kratkim registrirana domena
Čeprav sta Minka in Leon (menda) podjetje s tradicijo, sta domeno registrirala komaj nekaj dni nazaj (ko tole pišem, je 30. 4. 2025).
Ker so domene zaradi prevar hitro blokirane, morajo prevaranti ustvarjati vedno nove. Nova domena je eno prvih znamenj, da gre za prevaro.
Kako preverite domeno?
- Obiščite stran https://whois.domaintools.com/.
- Vtipkajte domeno in začnite z iskanjem.
- Predvsem bodite pozorni na to, kdaj je bila domena registrirana. Če od registracije še ni minilo vsaj eno leto, bodite previdni!
3. Obisk spletne strani
Na spletni strani pa je … ufff 🙂 Sploh ne vem, kje naj začnem.
- Slike so generirane z umetno inteligenco. Po eni strani realistične, po drugi pa … Presodite sami.
- Čeprav je bila trgovina ustvarjena pred nekaj dnevi, ima kup komentarjev in ocen izdelkov.
- Strojni prevodi so na nekaterih mestih prav smešni, npr. “Do 80% izklop!” 🙂 Nekatere stvari pa so celo prevedene v slovaščino, namesto v slovenščino.
- Minka in Leon imata družinski butik v središču Ljubljane. A na strani ne boste našli nobenega naslova.
- Prav tako ni nikjer podatkov o podjetju, ki ga imata.
4. Moč oglaševanja
Prevaranti izkoriščajo izjemne možnosti, ki jih nudi Facebook za oglaševanje. Tako morda vam ne bo prikazovalo oblek, ampak kolesa, medicinsko opremo ali kaj drugega.
Predvsem starejše generacije so pogosta tarča prevarantov. Zato opozorite vaše dedke, babice, starše in druge, preden izkoristijo kakšno super priložnost in naročijo nov slušni aparat z izjemnim popustom. Vračila tukaj ne bodo dobili …